Det er stort for mig, når der er nyt fra Salver. Meget stort. Deres selvbetitlede debut-EP fra 2022 hensatte mig til 1980’ernes beskidte rendesten og vækkede en glemt trang til at være tragisk-romantisk og forpint digter med kurs direkte i Spacys fodspor.
Deres lyd er særpræget og guitartonen i særdeleshed giver forevigt genklang i mit baghovede.
Derfor er det med stor glæde, at vi kan premiere ikke bare én ny sang fra det københavnske orkester, men hele to.
‘Løfterne’ er nedbrydende og isoleret og fremviser et næsten victoriansk gotisk blik på den indre pinsel et menneske kan gennemgå. Kærligheden kan være lige så ødelæggende som den kan være opløftende, og det er det ‘Løfterne’ handler om. Det handler om at føle sig forladt og forrådt, men ikke kun af den anden, men også af sig selv og ens manglende evne til at løfte det ansvar, man har pålagt sig selv. Den danske lyrik vækker minder om Sods, med den store forskel, at det her faktisk er noget, jeg er interesseret i at lytte til igen og igen.
At så ungt et band kan fange lyden af fortiden på så stilsikker vis er imponerende, og ‘Skjul’ indfanger den dialektiske nerve af raseri og ængstelighed, der gjorde punken så fængende for et halvt århundrede siden. ‘Skjul mig et sted hvor jeg ved at jeg slipper for dig’ er en lyrisk genistreg, der understreger afhængigheden af den anden alt imens behovet for at være fri brænder igennem. Endnu engang overrumples jeg af Anders Fallesen og Ole Haahrs guitarspil, der trækker tråde til Sunny Day Real Estate og halvfemsernes californiske scene.
Salver er tilbage, og jeg er glad.
‘Skjul/Løfterne’ udkommer 22. marts på alle platforme.
Salver spiller support for Demersal 10. maj i Valby Kulturhus.